به نوشته رویترز، توافقنامه تجارت آزاد میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اعضای مرکوسور بیش از یک دهه در انتظار تصویب بود و امروز وزارت خارجه برزیل در بیانیه ای در راستای حمایت از فلسطین، این توافقنامه را آزاد و اجرایی کرد.

ماجرای توافقنامه تجارت آزاد میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اعضای مرکوسور چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مرکوسور (Mercado Común del Sur) مخفف بازار مشترک جنوب است و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین را در بر می‌ گیرد، هدف از تاسیس مرکوسور ارتقای تجارت آزاد و تبادل آزادانه محصولات، نیروی انسانی و واحد پولی میان کشورهای عضو اعلام شده است.

فلسفه تاسیس مرکوسور به سال ۱۹۸۵ و زمانی که رائول الفونسین و ژوزه سارنی روسای جمهوری آرژانتین  و برزیل برنامه یکپارچگی و همکاری اقتصادی (PICE) میان کشورهای خود را امضا کردند، بازمی‌ گردد.

تشکیل پارلمان کشورهای عضو مرکوسور نیز در جریان اجلاس روسای جمهوری کشورهای عضو این سازمان در دسامبر ۲۰۰۴ مورد تایید قرار گرفت. براساس مفاد تاسیس این پارلمان، هر کدام  ازکشورهای عضو بازار مشترک باید ۱۸ نماینده در مجلس مرکوسور داشته باشند.

این موضوع در حالی است که رویترز امروز گزارش داد، وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ ای با اعلام اینکه توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور با تشکیلات خودگردان فلسطین را که بیش از یک دهه در انتظار تصویب بود به اجرا گذاشته است، اعلام کرد: برازیلیا برای نشان دادن حمایت خود از مردم فلسطین، این توافقنامه را اجرایی کرده است.

ماجرای توافقنامه تجارت آزاد میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اعضای مرکوسور چیست؟

در این بیانیه ه این نکته اشاره شده که برزیل که کشور فلسطین را به رسمیت می‌ شناسد و در سال ۲۰۱۰ اجازه ساخت سفارت فلسطین در پایتخت برزیل را صادر کرده بود، روز جمعه توافقنامه بین اتحادیه تجاری کشورهای آمریکای جنوبی و تشکیلات خودگردان فلسطین را که در سال ۲۰۱۱ امضا شده بود، تصویب کرد.

پیش از این، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل در نشستی خبری در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، رژیم صهیونیستی را به انجام نسل‌ کشی علیه فلسطینی‌ ها در نوار غزه متهم کرد و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان برای نابودی یهودیان مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه «این جنگ سربازان علیه سربازان نیست»، افزود: این جنگی میان ارتش بسیار آماده با زنان و کودکان است.

رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌ جمهور برزیل مبنی بر مقایسه تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه با واقعه هولوکاست، لولا داسیلوا را عنصر نامطلوب خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.